Konsekvenser av endret lufthavnstruktur på Helgeland

2014-10-08
Innspill til fylkesråd for samferdsel, Tove Mette Bjørkmo, Nordland Fylkeskommune 08.10.14
Innspill til fylkesråd for samferdsel, Tove Mette Bjørkmo, Nordland Fylkeskommune 08.10.14

Konsekvenser av endret lufthavnstruktur på Helgeland


Ranaregionen Næringsforening (RNF) er fylkets største næringsforening med rundt 400 medlemsbedrifter. Vi jobber for å styrke næringslivets rammebetingelser, samhandling og synlighet. Og ny stor flyplass på Hauan har vært et viktig fokusområde for RNF sine medlemmer i en årrekke. Det er derfor naturlig å komme med våre betraktninger rundt endret lufthavnstruktur på Helgeland.

Vår tilbakemelding går først og fremst ut på å gi vår tilslutning til Fylkestingetsvedtak fra 11. juni 2012 om å bygge en ny stor lufthavn ved Mo i Rana (Hauan), som er fulgt opp i NTP 2014-2023 og som Stortinget, tverrpolitisk, har stilt seg bak gjennom bl.a. vedtakene 18. juni 2013. Samtidig vil vi vise til allerede gjennomførte konsekvensutredninger i blant annet SIB-rapport nr. 1/2008.

Av andre synspunkter, ut over det Nordland fylkeskommune selv nevner, vil vi trekke fram at en regional flyplass på Hauan med minst 2200 meter rullebane vil bidra til at regionens verdiskaping og konkurransekraft mer likestilles med andre regioner i landet. Forståelsen for at en regional flyplass påvirker stedsutviklingen og gir et bedre transporttilbud har ligget til grunn i hele planleggingsprosessen. Vi ber Nordland fylkeskommune ha med dette inn i utredningsoppdraget og klargjøre hvilken betydelig vekstimpuls en regional flyplass kan være i forhold til næringsutvikling og bedre tilgjengelighet og regularitet til og fra regionen. På samme måte som Evenes lufthavn virker som motor for utvikling av turisme for hele Ofoten, Lofoten og Vesterålen, kan en regional flyplass i Rana bidra til vekst på hele Helgeland. Øvrige offentlige transporttilbud og veiutbygging i regionen må naturligvis moderniseres og ses i sammenheng med storflyplassen.

RNF sine medlemmer er i sum betydelige verdiskapere for regionen og nasjonen, men har i dag Norges dårligste flytilbud: Mo i Rana er den største byen i Norge uten nærhet til en regional lufthavn. Vi ser fram til en utbedring. Stortinget har i behandlingen av NTP og eierskapsmeldingen lagt til grunn at Avinor vil bli tilført midler til realisering av ny lufthavn på Helgeland i Mo i Rana. Høyre og KrF anbefalte i sine merknader «rask realisering» og Frp ønsket «å komme i gang snarest». Så vår anbefaling, på lik linje med Samferdselsdepartementets, er en effektiv framdrift i planprosessen. Lykke til!

 

Ranaregionen Næringsforening

daglig leder Trine Rimer
facebook

Siste nytt