Kickstart på året
- Prisen er en skikkelig motivator og god start på jubileumsåret for MBA, sier daglig leder Stig Alvestad. Det er våre ansatte, som leverer ute på byggeplassene hver eneste dag, som skal ha æren.
Målet med Gallaria er å vise hvordan verden endrer seg og påvirker oss, samtidig som vi er med på å skape den, sier daglig leder Trine Rimer i Ranaregionen Næringsforening.
Det handler om mennesker som griper muligheter og satser, som er svar på hvordan vi skal møte framtiden og skape mer. Det å trappe opp innovasjonen og investere i ny kompetanse er på agendaen hos flere. Det kommer også fram i juryenes begrunnelser.
Juryenes oppsummering nominerte og vinnere
Årets Bedrift
Vinneren av prisen Årets Bedrift MBA Entreprenør har gjennom mange år satt faglighet og kvalitet i fokus. Det har gitt svært gode resultater. Bedriften har vokst og er i dag blant Helgelands største og mest lønnsomme entreprenører. Særdeles opptatt av å sikre lokal rekrutering og kompetanse. Med motiverte fagfolk ute på hver jobb, opptatt av nye arbeidsmetoder og smarte måter å jobbe på. Gjennom årenes løp har de utdannet mer enn 60 fagarbeidere og en rekke av lærlingene har vunnet det nordnorske mesterskapet. Det lokale eierskapet gjør at MBA tar et viktig samfunnsmessig ansvar også gjennom støtte til lag og foreninger. En seriøs og inkluderende foregangsbedrift.
Elkem Rana er en av de store eksportsuksessene i Mo Industripark. De lener seg framover og er en stadig viktigere driver i det grønne skiftet. Samtidig har selskapet blitt en mer synlig samfunnsaktør utad med dyktige medarbeidere og store investeringer i miljøvennlig produksjon. Elkem samarbeider med næringsliv, kunder, forskning og utdanning. Slik er de med på å utvikle regionen og sikre videre konkurransekraft i et tøft internasjonalt marked, som stiller stadig høyere miljøkrav. På mange områder best i klassen.
Coop Helgeland er den største varehandelsbedriften på Helgeland. I løpet av få år har de snudd økonomien fra minus til pluss. Samtidig som de har bygd opp en handelsmagnet i Svortdalen med et bredt vareutvalg og besøkende fra hele regionen. De tar ansvar i distriktet hvor flere butikker opprustes. Hele tiden på hugget for å forbedre brukeropplevelsen og servicen. Og målinger viser at kundene har sansen for det de gjør. Tilfredsheten øker. Litt ditt, og litt mitt.
Årets Rana-Ambassadør
Årets ambassadør Verket Musikkfestival bringer folk sammen og gjør oss stolte. Barn og voksne. Innbyggere og næringsliv. Proffe som amatører. En god rollemodell for fellesskapet, for regionen og for byen vår Mo i Rana.
Med sin synlige identitet og gode verdier har årets prisvinner truffet oss midt i hjertet og blitt en del av oss. Hele tiden i utvikling, samtidig som de leverer – år etter år. Verket feiret tiårsjubileum i 2018 med dedikerte eiere og engasjerte samarbeidspartnere. Slik har de blitt en sterk merkevare som setter Helgeland og byen vår Mo i Rana på kartet. Du e Verket!
Årets Nyskaper
Nyskaperprisen gikk til Nordic Comfort Products for sin nye stol av resirkulert plast. Daglig leder Svein-Erik Hjerpbakk mottar prisen fra Truls Svendsen.[/caption]
Vinner av Årets Nyskaper ble NCP Nordic Comfort Products. De er den eneste møbelprodusenten i Nord-Norge. Etablert på Hemnesberget. Sammen med Snøhetta har de utviklet sin første stol i resirkulert materiale basert på plastavfall fra havbruksnæringa på Helgeland. Slik tar de den sirkulære økonomien og mer bærekraftige produkter inn i møbelbransjen.
Stolen er allerede prøvesittet og godkjent etter er de strengeste miljøkrav og sertifiseringer. Den lokale verdikjeden og det lave fotavtrykket miljømessig er avgjørende konkurransefortrinn. En Hemnes-suksess!
TAG Sensors går i front med sin egen banebrytende sensorløsning, som gjør det raskere og enklere å overvåke temperatur på mat og medisin under transport. Ambisjonen er å revolusjonere verdens kjølekjedekontroll, forbedre kvalitetskontrollen og minske svinn.
De legger stor vekt på brukeropplevelser og korrekt dokumentasjon i henhold til gjeldende krav, både fra myndigheter og ulike industrielle standarder. McDonald’s bruker løsningen i dag og flere kontrakter er i ferd med å signeres. Med stort globalt potensiale.
Til Elise Fra Marius har allerede etter et halvt års drift bemerket seg med sitt genuine konsept Fra beite til bord. Basert på lokale råvarer av ypperste kvalitet når de fram til matelskere som vil utforske nye smaker og oppleve en spennende region. Fra oppstart har de hatt fulle hus og ventetid, og det mangler ikke på ambisjoner. Kanskje på din bucket-liste, blant ting som du bare må oppleve.
Årets Servicepris
Årets Servicepris ble stemt fram av folket via Rana Blad. Vinneren gikk av med seieren i sterk konkurranse med Olsen Dekk&Felg og Kraft Dansestudio.
Vinneren Brasil Barista er et etterlengtet tilbud til innbyggere og besøkende. Med høye ambisjoner tok eierne sats og startet opp i fjor. Her føler en seg veldig velkommen. De gir noe mer enn man kan forvente på en liten kaffebar. Naturligvis setter de kundens opplevelse av kaffen høyest av alt. Og kundene elsker dem.
Olsen Dekk & Felg er svært behjelpelig og serviceinnstilt, også når det stormer. Bruker aktivt sosiale medier og tilbyr konkurransedyktige priser. På kort tid har de opparbeidet seg mange lojale kunder. I fjor flyttet de inn i større lokaler og kjøpte bygget med tanke på bedre logistikk og lagring. Samtidig har de tatt en posisjon på dekk og felg til større biler. Etterspurt over hele landet. Dekk og felg er deres lidenskap.
KRAFT Dansestudio: Her blir alle møtt med et smil - og de forlater gjerne med en latter. Mottoet er dans, glede og mestring til alle. Fra de minste; mor og barn, til de eldste på over 80. Dansestudioet har vokst fra 180 til over 520 elever på tre år. Med dyktige pedagoger som er kjent for sitt smittende engasjement, sin kreativitet og formidlingsevne. Engasjement gir resultater.
God idé
Det ble delt ut fem fagpriser innen markedsføring og kommunikasjon. Juryleder Åsmund Reitan Hegglid forteller at juryen har vektlagt det de mener er de mest kreative idéene. Både godt håndverk og en bærende ídé må ligge i bunn.
Her er juryens begrunnelser i kategoriene kampanje, publikasjon, logo og visuelle profil, webside og åpen klasse:
Beste Kampanje
Vinneren av beste Kampanje ble Nordland Teater med sin oppsetning Sona/Zona. Kampanjen fremstår helhetlig og sterk. Det visuelle uttrykket er vellykket, og ivaretar et foruroligende tema med en tydelig manér. Den alvorlige tematikken blir forsterket på en god måte, ved å inkludere både foredrag og fotoutstilling. Kommunikasjonen rundt dette er godt tilpasset ulike flater. Vi blir engasjerte og invitert til noe langt mer enn en forestilling.
Verketfestivalen sin Verket-genser: Kampanjer som involverer og engasjerer ofte blir svært vellykket. Verket-genseren har til de grader både involvert og engasjert, og i tillegg skapt tydelig oppmerksomhet. Prosjektet fortjener derfor å bli fremhevet som kampanje. Det er tydelig at dette er både godt planlagt gjennomført, og viser hvordan en god og tydelig idé kan vise seg svært så effektiv på andre flater enn de mest opplagte. Verket skapte strikkedilla.
Helgeland Havhus: Her spiller oppdrag, produkt, produksjon og distribusjon på samme lag. De har på en god og effektiv måte presentert konseptet sitt, og tydelig posisjonert seg som et attraktivt alternativ til rorbuferie eller høyfjellshotell. Prosjektet har fått mye og fortjent oppmerksomhet. Det viser at et fokusert budskap, med god presentasjon og god utnyttelse av digitale kanaler, oppnår positiv oppmerksomhet og mangfoldig spredning. Helgelandskysten på en helt ny måte.
Beste Publikasjon
Vinner av beste Publikasjon ble Nordland Teater - Vinterlysmagasinet 2019.
Til tross for mye informasjon som skal gis, har magasinet klart å presentere det på en engasjerende og eklektisk måte. Det er en gjennomarbeidet publikasjon, med struktur i designet som gjør det lett å orientere seg. Magasinet får frem forestillingene på en måte som yter en av landets største teaterfestival rettferdighet. Skaper vinterlys i mørket.
Rana No - Respons: Rana No Respons har klart å gi noen av Ranas 150 største selskaper oppmerksomhet gjennom interessant og inspirerende publikasjon. En god bruk av bilder binder det hele sammen. Historiene er gode, og magasinet har klart å lage bilder, overskrifter og ingresser som fanger leserne. Vi sitter igjen med en følelse av et næringsliv som er nytenkende, offensivt, variert og med tro på framtiden. En hyllest til næringslivet i Rana.
Helgeland Museum: I rapporten ”Plan for forskning og utvikling” skårer Helgeland Museum på håndverket. Det er en fin struktur gjennom magasinet med et rent grafisk uttrykk. Juryen ser at det er brukt tid på å utforme et designsystem, med elementer som luft, farger, linjer og ulike typografiske størrelsesforhold. Rent og enkelt å orientere seg i. Til tross for premiss fra kunde om at bildebruk skulle holdes til minimal, har de klart å lage den visuell lekker. En fornøyelse for øyet å lese.
Beste Logo og Visuelle Profil
Vinneren Til Elise fra Marius fremstår som en vellykket, helhetlig og smakfull visuell profil. De visuelle virkemidlene er lavmælte, men effektive og gir tydelige signaler på kvalitet og kjærlighet, til både mat og destinasjon. Materialbruken er gjennomgående i både interiør og materiell, og blir understøttet av gode bilder. Helheten gir et vennlig og imøtekommende uttrykk, og vi føler oss ivaretatt og oppriktig velkommen til matdestinasjonen på Helgeland. Ekte og genuint.
Mye i Media: Med sin nye logo framstår Mye i Media først og fremst som et effektivt symbol med tydelig særpreg og fleksibel i bruk. Tilsynelatende en enkel bokstav-logo, men den har flere iboende kvaliteter og signaliserer bl.a. bedriftens kundeløfte om å være førstevalg. Det enkle er ofte det beste.
Emploi: Logoen til for Emploi utmerker seg med sin klare idé og klokkeklare kundeløfte. Slagordet «Vi finner den du mangler» blir illustrert i logoen på en strålende måte. Logoen har en tydelig og god idé, og fremstår moderne og særpreget både i språk og form. At prikken over i’en mangler blir jo nettopp prikken over i’en.
Beste Webside
Til Elise Fra Marius gikk av med seieren for beste webside.
Med gode bilder og en behagelig fargeprofil, oppleves hjemmesiden til Elise fra Marius ærlig og innbydende. Juryen liker godt magasingrepet som er valgt, der en bruker komposisjon som et eget virkemiddel, samtidig som det er enkelt å navigere, og utføre handlinger. Her er det holdt igjen på virkemidler, for å bygge forventninger, og gjøre leseren sulten på mer. Moderne og personlig i sin form.
Heymat: Heymat leverer en intuitiv, oversiktlig og inspirerende hjemmeside. Det er fokus på å fremheve produktene, fortelle historien bak, og gjøre kjøpsprosessen enkel. Spesielt godt liker juryen bildebruken, som har et designfokus og skandinavisk uttrykk. Bloggen gir et innblikk i Heymat sin verden og gir leseren mulighet til å bli med på reisen. Skaper internasjonal oppmerksomhet.
Mo Dyreklinikk: Nettsiden for Mo Dyreklinikk gjør jobben den skal. Her trenger en ikke å lete seg frem for å finne informasjonen en trenger. Fargebruken gir et stramt uttrykk, og illustrasjonene balanserer godt som et bakteppe. Tjenestene er godt synlige, det er lett å ta kontakt, og bedriften fremstår vennlig og seriøs. Kudos for veldig søte dyr!
Åpen Klasse
Vinner er Helgeland kraft 3D VR-film for å vise fram kraftproduksjon gjennom bruk av virtuelle briller.
Her skal Helgeland Kraft ha ros for å benytte teknologi som gjør brukeropplevelsen rikere. Enten det er å utforske, og forstå hva Helgeland Kraft gjør, eller å ta et fallskjermhopp over vakre Helgeland. Mulighetene blir så mye flere, når en har en ekstra dimensjon å boltre seg på. Opplevelsen av å være inne på anlegget gir en nær, og personlig kontakt mellom seer og bedrift. Må bare prøves.
Mo Industripark med filmen MIP Datasenter: Mo Industripark sin film om datasenter og ny industri blir trukket frem for sitt gode håndverk i både filmfoto og bevegelig grafikk. Kombinasjonen gir en god balanse, og et driv i historiefortellingen. Den er kort nok til å holde seeren fokusert, og får frem budskapet på en overbevisende måte. Ofte kan en bli fristet til å kjøre på med effekter, men dette er et godt eksempel på å bruke effekter bevisst for å fremheve budskapet. Powering up!
Verketfestivalen - Etterfilm 10 år: Med årene har denne typen film blitt et fast tiltak for festivaler, for å få minne folk på hvordan det var, og få flere til å få lyst til å komme neste gang. Denne filmen lykkes svært godt med dramaturgien, og ga juryen mer enn lyst til å dra på Verket. Den får frem hva som er unikt med Verket, lokasjonen og stemningen. Klar for ti nye år!
STERK SAMMEN: Bransjegruppa for markedsføring og kommunikasjon ved Håvard Nyjord, Cecilie Nordvik, Alex Sørensen, Trine Rimer, Tone Gurendal, Iren Beate Teigen og Pia Olsen takker for oppslutningen og den gode stemningen.[/caption]
Finnes ingen bedre måte å starte året på enn å arrangere Gallaria og dele ut alle prisene! En skikkelig kickoff for en region i god utvikling, sier bransjegruppa for markedsføring og kommunikasjon.
Takk til alle som var med på festen!
Finn ut mer om konferansen på Facebook.