Visit Nesna er et privateid destinasjonsselskap med mål om å løfte frem og selge Nesna og Helgeland som reiselivsmål.

I hjertet av Helgelandskysten

2019-06-28
Visit Nesna skreddersyr opplevelsesturer på hele Helgeland, og henter kundene med RIB både i Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen.
I løpet av sommermånedene er det gjennomsnittlig 100.000 besøkende som tar ferga fra eller til Nesna kommune. Det har resultert i Visit Nesna som jobber med å skape et opplevelsestilbud i regionen.
 
Visit Nesna tilbyr RIB-turer i hjertet av Helgelandskysten og inviterer til et majestetisk møte med havørna.

– Vi henvender oss til bedriftsmarkedet og skaper et tilbud for opplevelsesturisme i blant annet Ranfjorden. Her er det utrolig mye fint å se, forteller Kristian Sivertsen som drifter selskapet sammen med Jørn Ståle Pettersen, Marit Hiller Pettersen, Jonas Hiller og Hans Petter Sørensen.

NÆRING I VEKST
Visit Nesna skreddersyr turer og opplevelser på hele Helgeland og henter kundene med RIBen i Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen.

– Vi ser at reiselivet på Helgeland er i vekst. Det er kommunisert et behov for opplevelser, blant annet fra Nina Rødahl Friis på Havblikk. Derfor valgte vi å etablere selskapet vinteren 2018. Havblikk er en av våre store, gode samarbeidspartnere. Vi jobber for å få samarbeid med lokale krefter på Hemnes som kan vise frem den lokale båtbyggertradisjonen, Til Elise - fra Marius i Utskarpen og Hotel Scandic på Mo. Så langt har vi fått veldig god respons, forteller Sivertsen.

I SAMME RETNING
Visit Nesna er spesielt opptatt av Ranfjorden, en av Helgelands viktigste handelsårer.

– Vi svinger innom Havmannen som ønsker oss et godt seilas. Det er så mye havørn i regionen og den kommer flyvende når den ser oss. Det er en enorm naturopplevelse å se den majestetiske fuglen på nært hold. Havørna, med et vingespenn på to meter, er et mektig syn.

Med Nesna som utgangspunkt har de nesten like lange avstander til Mo og Mosjøen når de tar sjøveien.

– Vi ligger midt i smørøyet og det har allerede begynt å komme inn bestillinger. Planen er å fokusere på bedriftsmarkedet hele året, og turister under turistsesongen med hovedtyngde om sommeren. Målet vårt er å etablere helårs arbeidsplasser i reiselivsnæringa. Visit Nesna er medlemsbedrift i Visit Helgeland.
 
– Det er artig å se hvor godt man samarbeider i reiselivsnæringa. Vi ser at jo større vi er sammen, desto større blir kaka. Det er positivt at vi klarer å dra i samme retning.
 
VIL BYGGE STOLTHET
Sivertsen har også startet ølbryggeriet Raus, og inntil videre er Visit Nesnas kontor samlokalisert med bryggeriet.

– Jeg jobber til daglig i Nesna kommune, men gjengen som står bak Visit Nesna har alltid hatt mange jern i ilden og står blant annet bak musikkfestivalen Sjyen. Vi er rett og slett stolt av regionen og stolt av å vise den frem. Vi har en felles identitet på Helgeland og vi er spesielt opptatt av å ta i bruk Ranfjorden og bygge stolthet. Som nytt medlem i Ranaregionen Næringsforening håper vi selvsagt å nå ut med vårt budskap, og komme i kontakt med nye samarbeidspartnere og potensielle kunder.

Sjekk hjemmesiden for mer info og bestilling av turer. 
 
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt