Høringsuttalelse samferdsel
Høringsuttalelse samferdsel
Forarbeidet til ny nasjonal transportplan (NTP) og regional transportplan (RTP) er i gang. Her er noen innspill til Nordland fylkeskommune fra RNF.
Publisert 18.05.2016
Noen av transportutfordringene som næringslivet i Rana og omegn peker på er blant annet behovet for dypvannskai og utbedring av Nordlandsbanen og Bustneslia.
Ny dypvannskai er en strategisk investering for å skape vekst i en av landets største industriklynger og utvikle regionens næringsliv inn i det grønne skiftet.
Trine Rimer, daglig leder i Ranaregionen næringsforening
Dypvannskai
Den største flaskehalsen innen samferdsel er mangelen på dypvannskai for en av de største industriklyngene og den største stykkgodshavnen i Norge. Mo i Rana havn og Mo Industripark jobber derfor for å realisere en moderne og miljøvennlig havn som et spleiselag. RNF ber Nordland fylkeskommune om å bidra til at «stamvei» til ny dypvannskai blir et prioritert statlig forledsprosjekt ved å utvide stamnett og Ten-T-havnen Mo i Rana til også å omfatte ny, offentlig dypvannskai.
Godsvolumet i Mo i Rana havn har økt med 40 prosent siden 2009.