Gull verdt med godt lag
Ulf Karlsen vet hva fotball kan bety for et sted
Han spilte fotball på høyeste nivå for to veldig ulike klubber – den lille mønsterklubben Bryne og store, profesjonelle Viking der han ble seriemester i sin første sesong. Fra sistnevnte har han også flere års erfaring fra styrearbeid. Han har sett innenfra hva det betyr for et sted å ha et godt fotballag.
– Det er knapt noen som ville visst av Bryne hvis det ikke var for fotballaget, sier den tidligere forsvarsspilleren.
Ikke bare er det med på å sette klubbens hjemsted på kartet – det skaper også et samhold på stedet.
Fotball fenger ikke alle, men det å ha et godt fotballag i en by er med på å skape stolthet og tilhørighet. På alle arbeidsplasser i Stavanger diskuteres det mye fotball. Den er med på å samle folk både i opp- og nedturer. Mange ønsker å identifisere seg med Viking.
Gode muligheter
Ulf Karlsen er ikke i tvil om at et fotballag på høyere nivå kan gjøre noe av det samme for Mo i Rana. Karlsen viser til at de nærmeste lagene på høyt nivå ligger i Bodø og Trondheim. Det bør være grobunn for et 1. divisjonslag på Helgeland, mener han.
– Med så mye folk som det er rundt Rana, burde det være gode muligheter. Det ville vært gull verdt for regionen og næringslivet, sier han.
Og han mener å ha oppskriften: Et par skåler samarbeid, en kopp oppslutning fra næringslivet og en håndfull langsiktig og godt arbeid. Voilà! En velsmakende treretter – identitet, samhold og tilhørighet på en seng av godt omdømme. Bon appétit!
Man må samarbeide, man må få næringslivet med og man må bygge stein på stein. Det er ingen snarveier. Det er en langsiktig jobb som skal til, slår han fast og viser til en annen by i Rogaland.
– Haugesund er en relativt liten by med drøyt 35.000 innbyggere. Der hadde man tre lag – Haugar, Djerv 1919 og Vard-Haugesund – som kjempet. De to førstnevnte valgte i 1993 å gå sammen og har klart å skape en utrolig entusiasme og begeistring. Det tok noen år, mye jobbing og mye feiling, men nå fyller de stadion hver gang.
Lojale sponsorer med gode relasjoner
Da Ulf Karlsen spilte i Mo IL var bruntrøyene et ”heislag” mellom andre og tredje nivå i Norge – i løpet av hans fem år på A-laget ble det tre sesonger i daværende 2. divisjon (nå 1. divisjon) og to i 3. divisjon. I 1985 var laget nede på tredje nivå. Bodø/Glimt så ut til å sikre seg opprykket, men tapte siste kamp. Mo IL vant sin kamp og stjal opprykket på målstreken. 30 år senere lever de to klubbene i helt ulike verdener…
– Utfordringen i Rana er at man har to sterke klubber og ikke klarer å samles om satsing på en klubb. Det er snart 28 år siden jeg forlot Rana, og det er utrolig at man fortsatt ikke har klart å gjøre noe med det – selv om Mo IL og Bossmo & Ytteren gjorde et forsøk på 90-tallet, sier Karlsen.
Karlsen tror det er realistisk for Rana å få bygge opp et lag som kan være på nest øverste nivå.
– Man må starte en samarbeidsklubb. Man må ha med næringslivet, og man må ha gode ledere som vil noe med fotballen på tvers av klubbene. Moderklubbene må bestå, de skal fylle på med spillere som er gode nok til A-laget – og akseptere at de selv skal spille i 3., 4. eller 5. divisjon. Det går an å få til en annen troverdighet og et annet omdømme for fotballen om lederne i Mo IL og Stålkam går sammen og sier at dette skal vi få til, sier den tidligere landslagsspilleren.
Den delen av næringslivet som blir med og støtter opp om et fotballag i Rana som rykker oppover i divisjonene, tror han vil få mye igjen for det. Det ene er profileringen, det å få vist seg fram og selge varer regionalt og også ut av regionen, samt få et positivt omdømme gjennom å være knyttet til fotballklubben.
– Det å sponse et lag gir også muligheter til relasjonsbygging på tvers av næringslivet. Viking har mange sponsorer som er ufattelig lojale, og har vært det i mange år. De sier at de ikke kan gå ut fordi de har bygget opp så mange relasjoner gjennom å være med. Dersom de trekker seg ut, vil de miste kunder, rett og slett, sier Karlsen.
Denne saken er hentet fra magasinet Mono nr. 5/15. Temaet er omdømme. Les hele magasinet i digital versjon her.