Gallaria-vinnerne

2017-01-30
Herlige prisvinnere.

Rana-ambassadører


Rana kommune og de frivillige som var vertskap for Arctic Race of Norway i 2016 ble årets Rana-ambassadør. Juryen la vekt på at de mobiliserte til aktivitet i egne rekker og utad, bidro til samarbeid og folkefest som viste fram folkelivet, naturen og kulturen. Takk til Rana kommune, de frivillige og øvrige medhjelpere for innsatsen. Juryen ser fram til å fortsette det godt omdømmearbeidet i 2017.

Teknisk sjef Jan Erik Furunes fremhevet at kommunens folk, næringslivet, frivillige og privatfolk langs løypene var sammen om å løfte fram Rana både nasjonalt og internasjonalt.


Konsernsjef Espen Haaland mottok prisen Årets bedrift og benyttet anledningen til å takke sine 130 ansatte.



Årets bedrift


Haaland ble årets bedrift. I sin begrunnelse framhever juryen at bedriften har gått offensivt til verks i 2016 som den første lokale entreprenøren med totaltekniske løsninger innen rør, elektro, ventilasjon og blikkenslagertjenester, samtidig som de etablerte seg i Bodø. Like viktig er deres satsing på flinke fagarbeidere, med 19 lærlinger av 130 ansatte. De støtter også en rekke kulturaktiviteter, festivaler og idrettsutøvere. I 2016 ble Haaland Cup arrangert for 27. gang.


De øvrige nominerte bedriftene til Årets Bedrift var Mo Industripark og Glencore Manganese Norway.




Best på service


I år ble det gjort en jubileumskåring blant de tidligere serviceprisvinnerne. Bransjegruppa for markedsføring og kommunikasjon så på utviklingen og serviceleveransen til de ni tidligere vinnerne. Tilbakemeldingen var at de skårer høyt på service over år, verdige vinnere alle sammen. I tillegg kunne ranværingene stemme fram sin favoritt. Summert opp ble det Bilalliansen som gikk av med seieren i sterk konkurranse med Vinmonopolet, Cafe Byporten og de andre tidligere servicevinnerne.


Gallaria-juryen la vekt på at Bilalliansen har høy standard på kundearbeidet, topp moderne bilanlegg med gode arbeidsforhold og løsningene for kundene. Driften går bra og fornyelsene fortsetter. Kundetilfredshet og serviceleveransen måles og videreutvikles. Det blir lagt merke til og satt pris på. Servicen er «gulle go».


Den tekniske kvaliteten på de ulike bilmerkene er ikke så store i dag, derfor blir servicen enda mer viktig, sier leder Roger Krutå med god oppbacking fra resten av den festglade gjengen.


De øvrige nominerte til serviceprisen var: Babettes, Zikk Zaks frisørsalong, Rana kommune og Skillevollen ved Kurt Vonheim, Vinmonopolet, Sportshuset Mo (tidligere Sporten Havna), Joars Korpsservice, Cafe Byporten og Chili Frisør.




Nyskaperprisen ble delt ut av administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge. 



Nyskaperprisen


Bedriften Heymat vant nyskaperprisen. Begrunnelsen fra juryen er at bedriften allerede i løpet av første driftsår har klart å kommersialisere salget av sine entrématter til privatmarkedet med stilig norsk design og industrikvalitet.


Det startet med en gründer og ansatt. Sonja Djønne hadde visjoner, knyttet kontakter og tenkte internasjonalt fra dag en. I løpet av året ble de fire ansatte. Deltok på en rekke anerkjente utstillinger, blant annet designuka i New York. Lanserte nettbutikk og inngikk forhandleravtaler med en rekke butikker i Norge og i utlandet. På veldig kort tid har de nådd et stort marked og fått strålende omtale.


Prisen ble delt ut av administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge. Hun ga folkene bak Heymat ros for å ta tak i et industrielt produkt og gjøre det tilgjengelig for privatfolk.


Det to andre nominerte selskaper i klassen Årets nyskaper var Helgeland Marinasystemer og EVRY Card Services AS.


Helgeland Kraft vant fagprisen for beste reklame i 2016. 



Fagpriser


Det ble delt ut fire fagpriser innen markedsføring og kommunikasjon. Fagprisen for beste reklame gikk til Helgeland Kraft og en reklamekampanje om det å tegne fastprisavtaler. Juryen begrunner at de beste ideene er de som klarer å knytte budskapet opp til noe målgruppen kjenner seg igjen i. Kommunikasjon om kraftpriser trenger verken være tungt eller tørt, noe denne reklamen er et lysende eksempel på. Merkevareleder Ann Helen Båtstrand i Helgeland Kraft var med på Gallaria for første gang og syntes det er en stor stas og anerkjennelse å vinne fagprisen.


De øvrige nominerte til fagprisen beste reklame var Bunnpris fine foods og Helgeland Sparebank.


Heymat AS vant prisen for beste grafiske design. Fagjuryens begrunnelse handler om at bidraget går helt «heimat» i målgruppen. Her er det tatt gode og tydelige valg i alt fra grunnidé til finish. Vi ser tydelig både matta og plantegningen i logoen, som er tidløs og fleksibel for utallige uttak, sier juryen.


Andre nominerte i klassen årets design var Mo i Rana Havn og Helgeland Sykehus Ikoner.



Remi Nilsskog mottok prisen for Åpen klasse.


Åpen klasse ble vunnet av Aras Helse. Juryen mener at ideen med å rekruttere folk gjennom å tilby en spennende flybillett er smart og annerledes, som både skaper oppmerksomhet og engasjerende innhold. Remi Nilsskog hadde ikke forventet en nominasjon eller pris, men desto mer hyggelig overraskelse.


De andre nominerte i Åpen klasse var Villmarksakevitt og Helgeland Kraft med kampanjen Arctic Race fra lufta.


Fagprisen for Årets Publikasjon gikk til Trænafestivalen. De dro i land prisen med filmer laget av bedriften Se Nor, som handler om festivallivet under Trænafestivalen. I juryens begrunnelse trekkes det fram at filmene skildrer mangfoldet av aktiviteter ute i havet, men at det først og fremst handler om følelsen av være til stede. Tilbakelent, ekte og eksotisk. Dette er rett og slett tre tidskapsler med god stemning.


Tina Ditlefsen tok imot prisen på vegne av festivalen. Hun jobber til daglig ved Nordland Teater, men er også engasjert i Trænafestivalen. En eksotisk festival 33 nautiske mil rett til havs. Hun håper filmen vil trekke flere lokale publikummere utover.


De to andre nominerte var Nordland Teater og HAF Grønt Hjørne.

facebook

Siste nytt