Gallaria 2015 vel gjennomført
Se bilder fra næringslivsdagen og festaften HER.
Omdømmebygging i praksis
Ole Christian Apeland, Kari Traa og Roger Ingebrigtsen holdt foredrag i Kinoteateret om formiddagen, før prisutdeling i Meyergården Spektrum. Her ble Helgeland Kraft kåret til Årets Bedrift i konkurranse med Kvikk og Grotnes Steel. Årets Rana-ambassadør i 2014 gikk til Arve Ulriksen, administrerende direktør i Mo Industripark.
Juryens begrunnelse til Ulriksen: Årets Rana-ambassadør har mange spennende tanker rundt hvordan skape nye arbeidsplasser og økonomisk vekst i Rana-regionen. En visjonær og handlekraftig leder med sentrale verv og et internasjonalt nettverk. Som sammen med sine kolleger har igangsatt en rekke forretningsprosesser for å møte det grønne skiftet. Framoverlent, inkluderende og med stor tro på et nytt industriløft setter han Rana-regionen på kartet nasjonalt og internalt.
Årets servicepris gikk til Bilalliansen som fikk flest stemmer i sterke konkurranse mot Hi-Fi Klubben Mo i Rana, Coop Extra Ytteren, Hudpleiesalongen og Kitch’n Mo i Rana.
Årets nyskaper-pris gikk til Scandic Meyergården. De to andre nyskaperne som kjempet om denne prisen var Rød Snø og Ice Drift.
I kategorien beste publikasjon vant Årsmelding for Statens Innkrevingssentral. De andre to nominerte var Årsmelding for NAV Servicesenter og Utviklingssenter for sykehjem i Nordland.
Nordland Teater fikk to fagpriser; for beste annonse/kampanje og beste logo/vignett i konkurranse med Campus Helgeland og Rana Blad for beste annonse/kampanje. I beste logo/vignett-kategorien i konkurranse med Ranahytta og Mo Dyreklinikk. Momeks nettside vant prisen for beste hjemmeside i konkurranse med HAF og Høgskolen i Nesna.
Her er begrunnelsene fra juryene
Årets bedrift
Helgeland Kraft (vinner)
Helgeland Kraft er en viktig samfunnsbygger og verdiskaper. Gjennom ny utbygging av miljøvennlig og fornybar kraft får de fram arkitektoniske uttrykk som vekker oppmerksomhet internasjonalt. Øvre Forsland blir trolig Norges vakreste vannkraftanlegg. I 2014 fornyet de profilen og investerte betydelige beløp i strømnett og nye kraftverk. For å trygge forsyningssikkerheten og krafttilgangen i framtiden.
Grotnes Steel
Grotnes Steel er verdens eneste leverandør som kan behandle stålelementer opp mot 1500 mm tykkelse. De har over år videreutvikle sin spisskompetanse ut fra kundenes behov. Blant annet refererer Aker Solutions til «Grotnes-kvalitetene» i sine spesifikasjoner. Slik har de befestet sin ledende posisjon i et konkurranseutsatt internasjonalt marked.
Kvikk
Kvikk har drevet vaskeri i Rana i mer enn 60 år. Den viktigste utviklingsfaktoren er de ansatte og kvaliteten på tjenestene de leverer. I dag er de over 100 ansatte, som tilbyr et bredt tilbud innen vaskeri, renhold og andre servicetjenester. I fjor utviklet de sine egne kortreiste og miljøvennlige renholdsmidler. For å forenkle jobben til de ansatte og bidra til en mer bærekraftig utvikling.
Årets nyskaper
Ice Drift
Eier Arne Thoresen startet Ice Drift med seg selv som eneste ansatt. I løpet av kort tid har han bygd opp virksomheten og blitt en fremtredende aktør innen veivedlikehold. I dag er rundt 30 mann engasjert i høysesongen vinterstid. Med moderne utstyr og kvalitet i alle ledd, oppnås effektiv drift og fornøyde ansatte. Til tross for at de leverer tjenester som utfordres av vær og vind, møter de sluttbruker og trafikanter i tett dialog. En løsningsorientert og kundevennlig serviceleverandør.
Meyergården hotell (vinner)
Byens storstue og fullservicehotell, Scandic Meyergården, har tatt imot gjester siden 1890 og har utviklet seg over mange år. I 2014 startet byggingen av en topp moderne konferansesal med plass til 900 gjester (som Gallaria har den ære av å få åpne i dag). Det er ikke spart på effektene, men lagt vekt på det beste innen lyd- og bildegjengivelse. Med større plass og ny teknologi har Meyergården ambisjoner om å sette Mo i Rana på konferansekartet. Her blir det konserter, utstillinger og arrangement som byen tidligere ikke har hatt kapasitet til. En spenstig satsing i en tøff bransje.
Rød Snø
Musikkfestivalen Rød Snø ble for første gang arrangert i 2014. I et telt, på en parkeringsplass, i sentrum. Midt på mørke vinteren. Arrangementet skiller seg ut i festivallandskapet ved å ta i bruk byen på en ny og annerledes måte. Allerede har Rød Snø fått en tydelig tilstedeværelse med mange tilhengere. Stå på videre!
Beste publikasjon
Årsmelding for NAV Servicesenter
Ei solid gjennomarbeidet digital årsmelding, som gjør alt innhold lett å finne fram i. Stoffet er bokstavelig talt levendegjort ved bruk av video, noe som vil prege denne kategorien stadig mer i årene som kommer. Tilleggspoeng for god og balansert bruk av grafikk.
Årsmelding for Statens Innkrevingssentral (vinner)
I den grad begrepet "page-turner" kan brukes om ei årsmelding for et statlig forvaltningsorgan, så er det nettopp dét vi har å gjøre med her. Uttrykket er 100% helhetlig fra første til siste side. Både visuelt og tekstuelt er alt like interessant, og med håndverk av høyeste klasse.
Utviklingssenter for sykehjem i Nordland
"Tradisjonsmat på sykehjemsfat" beskriver innholdet nøktnernt, og med undertittelen "En smak av gammaldagen" er stemningen satt for en befriende enkel og ærlig framstilling av alt fra kjøtt og fisk til supper, desserter og bakverk, både i tekst og bilder.
Beste annonse/kampanje
Nordland Teater/Blodig alvor (vinner)
"Show, don't tell" er en nyttig læresetning for overbevisende reklame. Dette bidraget er et uvanlig godt eksempel på akkurat dét. Idéen er enkel men samtidig svært ambisiøs, for dette kunne blitt virkelig kleint, men med latterlig godt skuespill treffer filmen midt i blinken. Bravo!
Campus Helgeland
En smart tenkt og vel gjennomført idé om å visualisere en tenkt framtid på Campus Helgeland. Historiene er fortalt på målgruppens språk både i forhold til mediebruk, tekst og bilder. Også fint at man ikke har latt seg friste til å rosemale altfor mye, men holdt seg innenfor det troverdige.
Rana Blad
Dette er ekte feelgood-reklame! En krystallklar idé som fanger oppmerksomheten og virkelig står ut i avisa. Ekstra pluss for det tydelige valget om å la dramatiseringen få plassen det fortjener å utspille seg på, og la teksten komme i andre rekke.
Beste logo/vignett
Ranahytta
Skiller seg klart fra sin største konkurrent, med en ren og versatil profil. Logoen har symbolikk som henviser til flere relevante elementer innen virksomhetsområdet samtidig, kombinert på en god måte i ett logosymbol.
Mo Dyreklinikk
En logo som bør treffe godt i målgruppa. Navnetrekket er utført på en finurlig måte med humor og sjarm. Man forstår også innen hvilket virksomhetsfelt man er i umiddelbart, både med symbolbruk og fargevalg. Herlig!
Nordland Teater/Vinterlys (vinner)
En elegant logo som gir stoppeffekt, faktisk ved at pulsen går ned av å se på den. Logoen uttrykker akkurat det man forbinder med navnet, ved kontrastbruk og den spesielle effekten utformingen av logosymbolet skaper. Godt jobba!
Beste nettside
momek.no (vinner)
Nettsiden skiller seg ut med modig bruk av såkalt parallax, altså at ulike lag har ulik bevegelse. Spennende bilder og enkel navigering. Samlet sett løfter siden inntrykket av Momek som en fremtidsrettet industribedrift. Informasjonen er lett fordøyelig og rett på sak.
haf.no
Reint og ryddig, som seg hør og bør for en sånn avsender. Her er renovasjon og avfallshåndtering er visualisert befriende enkelt og lekent. Mest brukte tjenester er løftet frem på en god måte. Ekstra honnør for god håndtering av mobile flater der innhold er tilpasset behov på farten.
hinesna.no
Skolesider kan være krevende, det er mye informasjon som skal presenteres og det er mange hensyn å ta til navigasjon og vekting av innhold. Høgskolen i Nesna har løst dette på en gjennomtenkt måte både tekstlig