Framtiden er eksportrettet

2013-12-30
Helgeland har lange tradisjoner for internasjonal handel. Årlig eksporteres det for nærmere 10 milliarder kroner herfra.
Helgeland har lange tradisjoner for internasjonal handel. Årlig eksporteres det for nærmere 10 milliarder kroner herfra. Regionen er attraktiv både for internasjonale konsern og norskeide selskap med oppdrag i utlandet. Noen er problemløsere og spesialister i sin nisje blant annet i offshorenæringen, andre er store i prosessindustrien. Selv om selskapene er ulike, har de noe til felles: De opererer i et høykostland, langt fra verdensmarkedet, med internasjonale konjunkturer og tøff konkurranse. Mye av grunnen til at de lykkes er knyttet til regionens rike naturressurser, dyktige folk og automatiserte produksjonsprosesser. I det siste har svekket kronekurs gitt viktig drahjelp. Oppsummert kan moderne industribedrifter bli ledende om de ligger i Mo i Rana eller i Tokyo.

Globaliseringstrendene er sterke og vil mest sannsynlig fortsette. På mange måter nyter vi godt av utviklingen på Helgeland, hvor eksportbedrifter tilfører friske inntekter og lønner sine ansatte i vår region. Spørsmålet er hvordan vi kan bli bedre på å videreforedle råvarene som produseres her, få kostnadsnivået enda mer ned, og slik gjøre oss attraktiv for internasjonal handel i konkurranse med resten av verden?
 

Det må jobbes med rammebetingelsene for industrien med langsiktige kraftpriser, infrastruktur, modernisering av produksjonen og klyngesamarbeid. Nyere forskning viser at nettverksbygging fremmer innovasjon og gir samordningsgevinster. Blant annet kan selskap gå sammen om anbud på større oppdrag og utnytte komplementær kompetanse. De som er i oppbyggingsfasen kan få drahjelp inn i nye markeder. Ved å være synlig i lokalmiljøet blir vi som bor her stolte, som igjen kan påvirke produktivitet, rekruttering og goodwill. Slik kan fortrinnene eksportbedriftene har i dag, gjøre regionen mer internasjonalt orientert i framtiden.


Næringsforeningen er en nettverksorganisasjon som skaper møteplasser og løfter fram næringslivssaker og viktige prosjekter. Mulig burde vi jobbe mer for å styrke eksportkulturen og internasjonal konkurransekraft?
facebook

Siste nytt