Fra dramatisk stopp til omsetningsvekst
Noen butikker stengte fordi de måtte, slik som frisørsalonger og kafeer. Andre valgte å stenge butikkene for å verne sine ansatte.
– Ingen besøkte oss og omsetningen stoppet helt opp. Det var dramatisk.
KOMPENSASJON FRA OLAV THON GRUPPEN
– Det var vanskelig å vite hvordan vi skulle håndtere det, så vi støttet oss på informasjonen som Olav Thon Gruppen sendte ut til sine kjøpesenter. De har en hel beredskapsgruppe som jobber med smittevern, og gir god informasjon til senterledelsen.
AMFI har skjerpet vaskerutinene, gitt informasjon til de besøkende, satt opp dispensere og sørget for oppmerking av gulv.
– Vi har også vært mye ute og snakket med folk og forklart viktigheten av å holde avstand til hverandre, og dette har fungert. I tillegg har Olav Thon Gruppen sentralt bidratt med kompensasjon og tiltak for å hjelpe konkurstruede bedrifter.
– Olav Thon Gruppen har i dag besluttet å gi betalingsutsettelse til alle våre serveringssteder og butikkleietakere i Norge som er rammet av likviditetsproblemer som følge av korona-krisen. For øvrig har vi løpende dialog med enkeltleietakere for å finne individuelle løsninger for de som står i fare for å gå konkurs, sier visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen, Ole-Christian Hallerud i en pressemelding.
GODT SNITTSALG
Folk handler etter behov, og de fleste er flinke til å ta hensyn og holde avstand til hverandre.
Alle butikkene har fått et skilt på utsiden, som indikerer hvor mange som har lov til å oppholde seg inne samtidig.
– Mange ser nok viktigheten av å handle lokalt i slike tider. Nå har vi god tro på høsten, og vi vet at dette er en viktig tid for butikkene.
– Ingen besøkte oss og omsetningen stoppet helt opp. Det var dramatisk.
KOMPENSASJON FRA OLAV THON GRUPPEN
– Det var vanskelig å vite hvordan vi skulle håndtere det, så vi støttet oss på informasjonen som Olav Thon Gruppen sendte ut til sine kjøpesenter. De har en hel beredskapsgruppe som jobber med smittevern, og gir god informasjon til senterledelsen.
AMFI har skjerpet vaskerutinene, gitt informasjon til de besøkende, satt opp dispensere og sørget for oppmerking av gulv.
– Vi har også vært mye ute og snakket med folk og forklart viktigheten av å holde avstand til hverandre, og dette har fungert. I tillegg har Olav Thon Gruppen sentralt bidratt med kompensasjon og tiltak for å hjelpe konkurstruede bedrifter.
– Olav Thon Gruppen har i dag besluttet å gi betalingsutsettelse til alle våre serveringssteder og butikkleietakere i Norge som er rammet av likviditetsproblemer som følge av korona-krisen. For øvrig har vi løpende dialog med enkeltleietakere for å finne individuelle løsninger for de som står i fare for å gå konkurs, sier visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen, Ole-Christian Hallerud i en pressemelding.
– Mot slutten av mai begynte folk å komme tilbake, og fra uke 26 gikk handelen opp. Vi merket et godt trykk fra norske turister, og utviklingen var helt fantastisk. Mellom uke 26 og 36 hadde vi en omsetningsøkning på 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nå ser vi at antallet besøkende har gått ned, men omsetningen har gått opp. Dette gir et voldsomt godt snittsalg, og gjenspeiler de øvrige, nasjonale handletrendene, forteller Skatland.
Folk handler etter behov, og de fleste er flinke til å ta hensyn og holde avstand til hverandre.
Alle butikkene har fått et skilt på utsiden, som indikerer hvor mange som har lov til å oppholde seg inne samtidig.
– Mange ser nok viktigheten av å handle lokalt i slike tider. Nå har vi god tro på høsten, og vi vet at dette er en viktig tid for butikkene.
Covid-19