Direkterute Brønnøysund - Mo i Rana

2015-07-15
I dag hemmes Helgeland pga. for liten kapasitet i flytilbud og ugunstige ruteføringer.

kai_mindre


Nord-Helgeland er sterkt underrepresentert på flyreiser i forhold til andre regioner med sammenlignbar befolkningsmengde, skriver ordfører Kai Henriksen i en høringsuttalelse om regionale flyruter i Nord-Norge fra 1. april 2017, samtidig som han ber om at direkteruten Brønnøysund - Mo i Rana åpnes.


Flyruten Mo i Rana – Brønnøysund bør åpnes ut fra at pasienter fra søndre del av Helgeland kan fly til Helgelandssykehuset i Mo i Rana, som har avdelingen for ortopedi i tillegg til bløtkirurgi. Disse pasientene vil få er betydelig bedre tilbud med fly enn med bil. Dette gjelder også oljearbeidere og andre som har hele Helgeland som arbeidsfelt.



Næringslivet i regionen hemmes i verdiskaping og vekst pga. for liten kapasitet i flytilbudet og ugunstige ruteføringer med mellomlandinger. Det gir lengre reisetid og færre tilgjengelige seter. I tillegg har Rana og kommunene på kysten blitt innpendlingskommuner, og dagens flytilbud begrenser mulighetene for å rekruttere og beholde kompetanse. Også Posten har behov for mer effektiv postframføring, som kan oppnås med flere avganger.



Rana kommune har følgende ønsker om forbedring av flytilbudet i neste anbudsperiode:




  1. Direkteruter på de tre rundturene Mo i Rana - Trondheim på hverdager som i dag har mellomlandinger. Effekten blir flere tilgjengelige seter og kortere reisetid. Det gir også muligheter for bedre korrespondanse videre til Oslo. Samtidig unngås mange fordyrende mellomlandinger.




  2. Å øke antallet rundturer på hverdager til Trondheim og Bodø fra 4 til 5. Effekten blir flere tilgjengelige seter og et rutetilbud bedre tilpasset behov og potensial i markedet. En ekstra effekt er mer effektiv postframføring, spesielt for tidskritiske forsendelser til og fra næringsliv og for utkantene i regionen. Det vises til innspill fra Posten Norge.




  3. Mellomforbindelsen Brønnøysund – Mo i Rana gjenopprettes. Den viktigste effekten er at Sør-Helgeland får tilgang til et komplett lokalsykehustilbud. Alternativet til fly er 26 mil med bil hver vei. Det vises til innspill fra Helse Nord. I tillegg vil bedrifter og bedriftsnettverk som opererer regionalt samt arbeidspendlere, ha stor nytte av flyforbindelse mellom sørligste og nordligste del av Helgeland.




  4. Rana kommune forutsetter at dagens krav til flystørrelse opprettholdes.




 
facebook

Siste nytt