Dialog gir bedre veier

2015-06-19
Må belage oss på å betale bompenger fra høsten av.
trond_maas_pedersen

Tett dialog fra starten av


Prosjektleder for E6 Helgeland nord i Statens Vegvesen, Trond Maas Pedersen, oppdaterte oss på status og framdrift for utbedringen av E6 fra Korgen til Bolna.


- Dette er første veiutviklingskontrakt av denne type. Den tette dialogen med entreprenører og samferdselsdepartementet har ført til forbedringer som ikke ville blitt gjort om dialogen ikke hadde vært gjennomført i starten. Bl.a. ble rundkjøringene på Storforshei tatt bort og overbygningen på hele veien ble oppgradert til 180 cm, fortalte Trond Maas Pedersen på næringslivslunsjen 18. juni.


En solid og holdbar vei hvor det legges opp til mest mulig 90 km/t fartsgrense gjennom hele Helgeland, ref. til regionvegsjef Torbjørn Naimaks uttalelse på fylkestinget tidligere i år, er gode tilbakemeldinger til næringslivet. Men Pedersen var klar på at Vegvesenet må tildeles noe mer penger for å gjennomføre alle de planlagte tiltakene. Fra starten var føringene 80 km/t fartsgrense. Underveis har signalene endret seg. Nå jobber de for å legge til rette for mest mulig E6 med 90 km/t fartsgrense. Det fordrer at politikerne tilfører noe mer penger til gjennomføringen. Utfordringene ligger ikke bare i å lage en solid vei, men også kravet om mange avkjørsler fordyrer. De ser derfor på hvordan de kan få gjennomslag for å endre kravene. - Det er helt unødvendig med like mange avkjørsler på E6 her i nord som i tetteste østlandsområdet hvor trafikkgrunnlaget er langt større, forteller Pedersen.


Vi må belage oss på å begynne å betale bompenger utpå høsten en gang, kanskje november, legger han til.


Kontrakten med Hæhre Entreprenører signeres etter all sannsynlighet førstkommende onsdag, og oppstart er planlagt fra 1. september. Før den tid vil Statens Vegvesen etablere seg i nybygget til Meyership i Vika. Rundt 20 ansatte skal følge opp og kontrollere prosjektet herfra. Av de som skal jobber på Mo er det rundt 8-10 nyansettelser. Noen kommer til å pendle, men det er også flere ranværinger som flytter heim.


Hærhe vant anbud, les hva ranablad.no skriver.


Presetnasjon_vegvesenet_E6_150615.


Oppstart av E6 Helgland sør starter høsten 2016 i følge pressemelding fra samferdsesdepartementet.

 
facebook

Siste nytt