Bekymret for transportnæringa i nord
Stortingspolitiker Kjell-Idar Juvik ønsker ikke at transportnæringa i nord skal betale full arbeidsgiveravgift fra 1. juli. I følge Rana Blad tar han saken opp i Stortingets spørretime i dag.
ESA-vedtaket slo ned som ei bombe da det ble kjent 14. mars. For næringslivet Nord-Norge er det anslått at det vil bety en avgiftsøkning på 1,5 milliard kroner hvorav 600 til 700 millioner rammer bedrifter i Nordland.
Widerøe vil få en merkostnad på 40 millioner årlig.
SAS bakketjenestervil få økt kostnadene sine med ti millioner.
Torghatten må betale cirka 100 millioner kroner mer i året
Meyership i Rana kan få økt utgiftene sine mellom 3 og 4,5 millioner
Verken politikere eller NHO viste at det ble forhandlet om nye retningslinjer for ordninga med differensiert arbeidsgiveravgift, men fram til 24. februar var det ingenting som tydet på at transport skulle ut av ordninga, understreker Kjell-Idar Juvik til Rana Blad
– Meyership i Rana er et eksempel på transportselskap som det
vil være vanskelig å finne tiltak som kompenserer for avgiftsøkninga.
Da har de ikke annet valg enn å legge på prisen til kunden, i
en fra før ekstrem konkurransesituasjon.
Derfor spør Kjell-Idar Juvik fra Stortingets talerstol i dag:
– Er statsråden enig i NHOs konklusjon, og vil statsråden ta en
ny runde med ESA?