Rigmor Nygård Hansen i Rana Blad (t.h.) og Trine Rimer i næringsforeningen har et bankende hjerte for byen vår, din og min. Foto: Mye i Media

– Stolt av byen

2019-06-28
Mange har et bankende hjerte for alt Mo i Rana har å by på, enten det er innen kultur, næringsvirksomhet eller øvrig samfunnsliv. Her er masse initiativ, flotte butikker, pågangsmot og fine uteområder. Næringsforeningen vil koble sammen folk og gode initiativ for å skape enda mer aktivitet.
Rana Blad Marked har inngått ny samarbeidsavtale med Ranaregionen Næringsforening. – Vi ønsker å dra i samme retning og har en kanal som gjør det mulig for oss å ta en rolle, sier administrerende direktør og salgssjef ved Rana Blad Marked, Rigmor Nygård Hansen.
 
 
NY VIGNETT
I samarbeid med næringsforeningen har vi fått laget en ny vignett, Byen min, som skal bidra til å skape stolthet for Mo i Rana.

Vi har et kompakt sentrum med mange koselige kafeer, restauranter og butikker. Vi har fått en vakker sjøfront og blomsterpikene har pyntet byen for sol og sommer. Det er mange som drar i riktig retning og vi er glade for at vi får bidra, sier Nygård Hansen.

Rana Blad Marked har nylig inngått ny 3-års avtale med næringsforeningen. En del av avtalen inkluderer promotering av blant annet Nattåpent.

– I forbindelse med Nattåpent var vi enige om at tiden var inne for å gjøre noen endringer. Vi ønsker å bygge opp en stolthet og bidra til at folk blir enda mer glade i byen sin.
 
LAGSPILLER
Rana Blad Marked er en aktør i samfunnet og vil øke bevisstheten hos forbrukerne.

– Dersom vi gjennom våre små bidrag kan øke folks bevissthet rundt tilbudene vi har, så gjør vi gjerne det.

De er opptatt av lokal handel, og kjørte i fjor en kampanje på dette.

– I fjor høst fokuserte vi på bevisstgjøring av lokal handel hvor vi blant annet delte ut buttons, hang opp roll-ups og presenterte kampanjen på næringslivslunsj. Denne fikk vi mange tilbakemeldinger på, både fra forbrukere og næringsliv, sier hun.

– "Byen min" kan brukes av alle og er ment å samle det fine som skjer i Mo i Rana under en felles vignett. Vi har et bankende hjerte for byen vår og ønsker å være en lagspiller for næringslivet. Rana Blad Marked er takknemlige for å få bidra. Vi ser mange muligheter og det er artig å jobbe med næringsforeninga.

DRØMMEBY
– Vi er en del av en unik region i spennende utvikling, sier Trine Rimer, leder i Ranaregionen Næringsforening, før hun speider utover den vakre Ranfjorden.

– Vi er så vant til å tenke at alt er der ute. Det er der det skjer. Men verden er jo her. Tett på det meste. Folket. Naturen. Framtiden. Likevel er vi langt fra i mål. Det er vanskelig å si hva som må til for å gjøre Mo i Rana til framtidens drømmeby, men ved å løfte frem det vi har å være stolte av, mulighetene og tilbudene i Ranaregionen, da kan vi bidra til at menneskene har det godt i byen vår. Og da er vi et stykke på vei i riktig retning.

– Her er masse initiativ, flotte butikker, pågangsmot og fine uteområder. I ryggen har vi mange hundre medlemsbedrifter som støttespillere, annonsører og samarbeidspartnere. De små butikkene som holder liv i sentrum hele året kan ikke ta belastningen om å utvikle sentrum alene. De er avhengige av at kommunen og utviklingsaktører drar lasset i lag. ikke minst, så trenger vi politikere som lytter til de som bruker byen og vet hvor skoen trykker. Hver eneste dag.

GRATIS PARKERING ETTER kl 14 OG I HELGENE
En gladmelding er at du fra og med juli kan parkere gratis på kommunale p-plasser i sentrum etter kl 14.00 på hverdager, og hele lørdag om du vil.
 
– Tilbudet er med på å gjøre byen mer tilgjengelig for besøkende og handlende, studenter og innbyggere. På sikt kan det også føre til at flere satser i sentrum, sier Rimer.

Rana kommune vil evaluere parkeringsordningen i andre halvdel av 2020. Næringsforeningen vil følge opp, være bypatriot, formidle idéer, koble prosjekter og fagstoff tilknyttet byutvikling. Det krever felles planer, men like mye handler det om å gjøre og være med, i byens gater og møteplasser.
 
Handle Lokalt
facebook

Siste nytt