Sagas nye flaggskip, Spirit of Discovery, ankommer Mo i Rana sommeren 2020. Skipet er 236 meter langt og 31 meter bredt.

- Et spennende og uutforsket område

2018-12-28
– Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle komme cruiseskip til Helgeland, sier daglig leder Kim Andre Angeltveit ved cruisearrangøren Nordic Gateway AS.
– Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle komme cruiseskip til Helgeland, sier daglig leder Kim Andre Angeltveit ved cruisearrangøren Nordic Gateway AS.

Angeltveit besøkte nylig Helgeland og Salten etter invitasjon fra Mo i Rana Havn og Polar Tour. I strålende høstvær fikk han oppleve en guidet tur fra Bodø til Mo i Rana, deretter til Mosjøen via Helgelandskysten og til slutt over Korgfjellet tilbake til Rana. På veien ble han blant annet presentert for Polarsirkelen, Grønligrotta og det nye museet og vitensenteret på Mo.

Første gang på Helgeland
– Det er veldig hyggelig å få en slik invitasjon. Nye destinasjoner er viktig i min bransje, vi har svært mange cruiseskip, og havnene er fulle.  Når man kommer med et forslag til et område som er relativt lite kjent er det klart det er interessant, sier bergenseren, som besøker Helgeland for aller første gang.

– Jeg har i reist så godt som hele Norge, men akkurat området mellom Trondheim og Bodø har jeg aldri i vært tidligere. Det er et veldig spennende og for cruisetrafikken uutforsket område, slår han fast.

Ni timer er vanligvis optimal liggetid for en cruisebåt ved et havneanløp. Da ønsker vanligvis de fleste gjestene å rusle rundt i byen, mens rundt 35 prosent vil delta på utflukter. Da bør man ha et godt og variert tilbud av programmer.

Angeltveit er tydelig på at det er tre faktorer som bør selge på Helgeland: Industrien, kysten og polarsirkelen.

– Det er de tre høydepunktene, og så kan man tilby spinoff på dette, som for eksempel en kajakktur. Du finner ikke 200 personer som ønsker å padle kajakk, men kanskje 20 som gjerne vil. For de 20 kan det være en fantastisk opplevelse, sier han.

Unngå spøkelsesby
For at turistene skal få en fin opplevelse er det flere faktorer som må være på plass.

– Om skipet anløper på en søndag, så er det jo veldig uheldig om alt er stengt og ingen er hjemme. Kommunene har anledning til å gi dispensasjon til å utvide åpningstidene, eller for eksempel arrangere en markedsdag.  En spøkelsesby er noe man må unngå, sier han.
For turistene er det viktig med gode opplevelser.

– Det er ekstremt viktig med gode guider som behersker gjestenes morsmål. Det er guidene som er ambassadørene, de kan gjøre gode turer dårlige, og løfte de dårlige turer til å bli gode opplevelser.

På jakt etter det særegne
Cruisearrangøren påpeker at turistene er på jakt etter det unike og særegne ved stedet de besøker og er svært nysgjerrige på hvordan lokalbefolkningen lever – hva tjenester koster, hva de spiser og hvor mørkt det er om vinteren.

– Og så er det fint med litt humor. Vi må jo ikke glemme at de er på ferie og har lyst til å kose seg. Musikk, for eksempel, skaper ei fantastisk stemning, fastslår Angeltveit.
Han er ikke i tvil om at cruisenæringen kan bidra sterkt til inntekter og utvikling av et lokalsamfunn. En eldre undersøkelse viser at cruiseturister i gjennomsnitt bruker 860 kroner per døgn mens de er på cruise.

– Nyere undersøkelser viser at det er enda mer. Det kan være vanskelig å beregne, men det er ingen tvil om at disse turistene kjøper vanvittig mange tjenester. Mange havner får enorme inntekter fra cruisenæringen. I tillegg kommer andre tjenester  som avfallshåndtering, transport, overnatting for mannskap og ikke minst attraksjoner rundt omkring. Det er veldig mange aktører som ikke ville vært der i dag om det ikke hadde vært for turistnæringen,  sier Angeltveit.

Strengere miljøkrav
Den siste tida har det vært mye fokus på høy forurensing fra cruiseskip.
– Det er kommet strengere krav fra 2019, blant annet til utslipp av svovel. Men det er en utfordring vil må ta til etterretning, ikke bare når det gjelder cruisetrafikk,  men all skipstrafikk. Mo i Rana Havn  er en av veldig få havner i Norge som både er kvalitets- og miljøsertifisert i henhold til ISO 9001 og 14001 standarden, noe som viser at vi tar miljøarbeidet på alvor, sier havnefogd Svein Tore Nordhagen.

– Det jobbes intenst med miljøutfordringene fra rederienes side, og mange har strengere regelverk enn hva lokale forhold tilsier. Det er jo også i deres interesse at gjestene møter fin og uberørt natur, sier daglig leder Kim Andre Angeltveit i Nordic Gateway.
Reiseliv
facebook

Siste nytt