3D-modellering effektiviserer byggejobbene på tvers av fag.
Nettgenerasjonen klarer neppe å forestille seg hvordan hverdagen var den gang vi sendte lapper til hverandre på skolen og hverdagen var analog. Spørsmålet er om vi klarer å forestille oss hvordan hverdagen blir framover. Her følger min kommentar om felles digital strategi Mono 1, 2016. Publisert 29.02.16.
Ny industriell revolusjon
Det hevdes at vi er på full fart inn i en ny industriell revolusjon hvor alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert. Robotteknologi, intelligente IKT-systemer, big data og 3D-printing er med på å endre måten vi lever, arbeider og forholder oss til hverandre på. Og dette er bare oppvarmingen til endringene som kommer, ifølge mange eksperter. Digital teknologi vil føre til at flere arbeidsplasser forsvinner og nye verdikjeder oppstår. Er du klar til å lede an eller er det «business av usual»?
Næringslivet i Nordland gjør det bedre enn resten av landet til tross for oljenedtur og usikre internasjonale konjunkturer, ref. Indeks Nordland. Det er god stemning og mange aktører har full fart framover. Blant annet forventes det investeringer for nærmere 30 milliarder kroner i Rana-regionen innen infrastruktur, økt energiproduksjon og grønn teknolog de nærmeste årene. Meldingen sørover er vi har kunnskap og evne til å skape flere arbeidsplasser og bidra til mer verdiskaping, med de rette grepene. For eksempel må det bygges kraftige fiberkabler til utlandet.
Gjennomtenkt digital strategi
Samtidig må vi bli flinkere til å ta i bruk ny teknologi i hverdagen - og investere i morgendagen. Mange grep må tas, blant annet øke de unges digitale ferdigheter og legge til rette for mer næringsrettet forskning og gründerskap. Det å utvikle gjennomtenkte digitale strategier både for hver enkelt bedrift og for fellesskapet kan være nyttig. Om det er interesse vil næringsforeningen etablere ei ressursgruppe for teknologi, hvor ulike miljøer kan dele erfaringer og synliggjøre teknologikompetansen i regionen. Dette kan øke innovasjonskraften og bidra til mer samarbeid på tvers av bedrifter og næringer.
Verdensledende
Ny teknologi fører også til mottrender. Blant annet har mange spådd at papirboka vil dø, men det å bla i Rana Blad eller lese ei god bok kan være balsam for sjela. Noen bedrifter har sågar begynt å nekte sine ansatte å motta og svare på eposter utenom jobben. Mens andre sterke stemmer mener det er en dyd av nødvendighet å være online, jobbe hardere og lengre. Den norske googlesjefen Jan Grønbech har uttalt at: «Norge har verdens mest digitale populasjon, men verdens minst digitale næringsliv». Kanskje har han rett i at mange norske bedrifter er i ferd med å havne i bakleksa - eller kanskje er det slik at vi er for lite flink til å synliggjøre et næringsliv i verdensklasse? Merkevarebygging og omdømme spiller en mer og mer sentral rolle både for bedrifter og regioner, og landet for den saks skyld.