Her ved daglig leder Bård Irgum.
Kontroll på store kjøretøy
For ordens skyld: Han har ikke vært i bedriften like lenge som den har eksistert. Mer om det litt lenger ned i denne artikkelen. Hovedårsaken til at medlemskapet tok sin tid å realisere, skyldes i stor grad de tidvis uforutsigbare og travle dagene hos Jern & Maskin AS.
– Kundene våre har sjelden tid til å vente og må ha hjelp med én gang, sier Irgum.
Kan reparere i felt
Bedriften tilbyr service- og mekanikertjenester på store maskiner som entreprenør- og anleggsbransjen bruker. Det er fortrinnsvis gravemaskiner, dumpere, hjullastere fra Volvo som får seg sin nødvendig service og reparasjoner i lokalene på Gruben. Bedriften har også 7 fullriggede verkstedbiler som reparerer maskiner ute i felt. Jern og Maskin AS selger, gjør service og reparasjoner på Iveco vare- og lastebiler.
Familiebedrift
Jern & Maskin er en familiebedrift på tredje generasjon og er i dag en del av Volvo Maskin Service-nettverket. Det var Irgums bestefar, Henry Irgens Irgum, som startet bedriften i 1946. Så overtok sønnen hans, Kjell Irgum - og i 2006 ble barnebarna Bård og Tone Irgum med i eierskapet.
– Det var aldri snakk om at jeg skulle inn i bedriften, det bare falt seg naturlig, forteller Bård Irgum, som er utdannet lastebilmekaniker.
Utdanningen tok han ved daværende Kongsvegen videregående skole i 1992. Etter lærlingetid i familiebedriften, ble han ansatt rett etterpå. Daglig leder ble han i 2011. I dag jobber 19 personer hos Jern & Maskin, hvor de har mekanikere, serviceledere, delelager og kontormedarbeidere.
Fra diesel til batteri
– Det er en bransje i stor utvikling hvor stadig flere kjøretøy går på batteri. Blant annet må kompetansen hos mekanikerne våre utvides eller skiftes fra å skru på dieselmotorer til elektriske motorer, sier han.
Videreutdanningen skjer hos fabrikanten Volvo.
Typiske oppgaver hos Jern & Maskin AS er service og vedlikehold.
– Kjøretøyene skal inn til service hver 500 kjørte time, sier han.
Bedriften har overvåkning via internett på de fleste maskinene hos kunder med serviceavtale. Da sier Jern & Maskin i fra til kunden at nå nærmer neste service seg.
– Så er vi jo spente på hva den nye flyplassen vil gi av arbeid hos oss. Her har vi, som mange andre, vært med å bidra økonomisk til at den kan realiseres.
Om medlemskapet i Ranaregionen næringsforening sier han videre:
– Det er for å følge med på hva som skjer i Rana og omegn. Og så tenker jeg at man står bedre rustet felles enn alene. Jeg leste i Mono og fant ut at det var på tide å følge med på hva som rører seg i næringsforeningen og ta del i kompetansen som finnes gjennom den. Foreningen arrangerer jo blant annet ulike temamøter.
Medlemsprofiler