Innofactor
Oskar Møllersen og Kenneth Hansen utgjør Innofactor sitt Mo i Rana kontor.
 

Bistår næringslivet med den digitale transformasjonen

2023-07-31
Innofactor er et finsk IT-selskap som i fjor høst etablerte kontor i Mo i Rana. På kontoret i Mo Industripark sitter de to ranværingene Oskar Møllersen og Kenneth Hansen.
 
Åpningen av et kontor i Mo i Rana er en naturlig utvikling for Innofactor, men veien dit har kanskje vært litt tilfeldig.Kenneth startet ved Oslo-kontoret til selskapet i april 2022. En uke før oppstart møtte han Oskar, som tilfeldigvis skulle starte i Innofactor samtidig som Kenneth, på en bedriftssamling i Oslo og allerede da snakket de om å åpne kontor i Mo i Rana. Etter sommeren 2022 ble fristelsen for stor og Kenneth pakket flyttelasset og dro nordover.

Et tungt og kompetent IT-miljø
Innofactor spesialiserer seg på Microsoft sine skytjenester som brukes av bedrifter. De bistår bedrifter med modernisering, problemløsning, utvikling og skreddersydde IT-løsninger for å effektivisere og forenkle arbeidshverdagen til de ansatte. Med et kompetent team på 500 ansatte i ryggen, tilbyr Innofactor høy kvalitet og IT-sikkerhet for næringslivet.

-Vi er i en fin posisjon hvor vi kan fungere litt som en startup, men samtidig kan støtte oss på et svært dyktig teknologiselskap med en lang rekke fagspesialister å spille på. Mitt fagområde er i hovedsak IT-infrastruktur i skyen, mens Oskar jobber med Microsoft 365 som er det folk flest kanskje tenker på når de hører om Microsoft, nemlig Teams, e-post osv. Så selv om vi to ikke dekker alt, har vi eksperter på omtrent alt Microsoft tilbyr andre steder i Norge og Norden, sier Kenneth.

-Både Innofactor og Microsoft har stort fokus på «moderne digitale organisasjoner». Hva som ligger i det kunne jeg sikkert skrevet en bok om, men i korte trekk handler det om at teknologi ikke lenger er forbeholdt teknologibedrifter. Alle organisasjoner må delta i den teknologiske virkeligheten for å være konkurransedyktige. I dag går utviklingen så raskt med kunstig intelligens, Internet of Things (IOT) og ulike skyløsninger at det er vanskelig for alle å henge med. Det er her vår spisskompetanse kommer inn, forteller Kenneth.

Viktig å forstå kundene
For Innofactor er det viktig å kunne forstå organisasjonene og menneskene de jobber med ved å avdekke hvilke behov de har i sin arbeidshverdag. En kartlegging av organisasjonen står sentralt i arbeidsprosessen til Innofactor.

-En organisasjon kan være skråsikker på hva de ønsker og trenger, men vi opplever noen ganger når vi dykker dypere inn at de i noen tilfeller ikke trenger alt det de tror. Noen ganger har de alle verktøyene de trenger, men de har kanskje heller behov for mer kompetanse eller bistand for å effektivisere bruken og skape større forståelse av hvordan verktøyene fungerer. Vi tar oss derfor god tid til å forstå situasjonen til en potensiell kunde, og en slik kartleggingssamtale tar vi gjerne helt uforpliktende og kostnadsfritt, sier Hansen

Et nødvendig kompetanseområde
Som nytt medlem i Ranaregionen Næringsforening ser Kenneth Hansen og Oskar Møllersen frem til å involveres på de viktige arenaene som næringsforeninga legger til rette for.

- Det er bra at vi har denne typen arena hvor vi har muligheter til å treffe andre næringslivsaktører. Vi har allerede lagt merke til at bedriftene på Mo og i omegn stiller seg positive til vårt kompetanseområde og at de ser betydningen av å bygge opp et teknologimiljø lokalt. En lokal tilstedeværelse og forståelse er viktig for at vi skal kunne tilby kundene våre det de trenger, forteller de.
 
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt