Under Gallaria hedrer vi de som går foran og brøyter vei, små og store bedrifter og ildsjeler, som inspirerer og tar samfunnsansvar, best på service, knallgode på markedsføring, tar i bruk ny teknologi eller på annen måte utmerker seg. Lurer du på hvem som stakk av med priser under Gallaria 2024? Her finner du svaret!
Årets vinnere – Gallaria 2024
Nominerte: Evry Card Service / Tietoevry, Celsa Nordic
Med sin over 150 år lange historie er Meyership en av regionens eldste bedrifter, og er i dag Helgelands ledende totalleverandør av transporttjenester. Fra frakt av varer med fembøring til et logistikk-lokomotiv for hele regionen – Meyership har en fascinerende og rik historie. Selskapet lykkes stadig med å tilpasse seg en bransje i rivende utvikling, og satser offensivt på grønne logistikkløsninger.
Gjennom sitt engasjement i ACE Green-prosjektet har Meyership bidratt til å gjøre veiene tryggere, og å utvikle en grønn godskorridor mellom nord og sør. I 2022 ble 26 000 trailere fjernet fra veiene! I fjor gikk selskapet til innkjøp av Ella og Elias, de første helelektriske trekkvognene i Nord-Norge. Meyership er også med i “Green Rail”- hvor målet er en helgrønn verdikjede fra Nordland til kontinentet.
Selskapet leverer tjenester som store deler av næringslivet i regionen er avhengig av, viser en formidabel evne og vilje til samarbeid, og viser vei i det grønne skiftet.
Fagpris – Informasjon: Helgeland avfallsforedling (HAF)
Nominerte: Ranahytta, Polarsirkelen videregående skole
Hvordan i huleste skal vi sortere avfallet vårt? Helgeland Avfallsforedling (HAF) har svaret! Gjennom en praktisk tilnærming viser filmen hvordan riktig avfallshåndtering foregår fra noen kjører hjemmefra til de sorterer avfallet på mottaksstasjonen. Vi vil jo så gjerne gjøre det riktig, ikke minst med tanke på miljø og klima! Filmen ble publisert på interne skjermer og på sosiale medier. HAF så en tydelig forbedring av folks forståelse av hvor avfallet skulle plasseres.
Dette er en ærlig og enkel film som gjør nytten. Fine og varierte videoteknikker, og enkel og egnet bruk av grafiske teknikker. Juryen kunne også tenke seg å se en kortere variant av denne videoen.
Fagpris – Kampanje: Helgeland Servering
Nominerte: HJH Fjell- og anleggsentreprenør, Rana Utvikling
Velsmakende! I forbindelse med åpningen av Brasserie 8622 gjennomførte Helgeland Servering en rekrutteringskampanje. Målet var å finne 10 personer i en kombinasjon av lokale, nasjonale og internasjonale søkere. Det er tydelig at de nyansatte blir en del av et samfunn og får en opplevelse de ikke kan sammenlikne med en restaurantjobb i en storby. Noen av det vi likte best, var intervjuene med flere av innflytterne. Det er alltid sats å høre fra ekte ambassadører. Best av alt: Helgeland Servering endte opp med et svært sterkt team. Her kunne vi søkt jobb!
Fagpris – Logo og visuell profil: Verket Musikkfestival
Nominerte: The Trail Way, Mo Industripark
Verket Musikkfestival fikk ny visuell profil i 2023, der Verket-universet var fornyet med oppfriskede farger og nye illustrasjoner. Med elementer inspirert av jernverket og industrihistorien på Mo, har den nye profilen en spennende kombinasjon av minimalistiske linjer og et lekent uttrykk. Den ivaretar festivalens tyngde og historie, samtidig som den er forfriskende og nytenkende, og kler den folkefesten som festivalen skaper i byen hvert år. Profilen gir et uttrykk som er tidløst og kan rulles ut på alle flater med stor variasjon - og har likevel en gjennomført stemme som kjennes igjen. Vi ELSKER denne!
Fagpris – Omdømme: Nova Sea
Nominerte: Mo Gravferd, MBA Entreprenør
Nova Seas internfilm går rett til hjertet av selskapets sjel ved å gi de ansatte ordet for å beskrive kjerneverdiene: Lokal, Ansvarlig, Kvalitet og Stolt (L.A.K.S.). Gjennom deres egne stemmer formidler filmen ektheten bak disse verdiene, og viser hvordan de lever og ånder i hver ansatt. Filmen har en nær og personlig tilnærming. Dette er et strålende eksempel på at selskapsverdier ikke trenger å være konstruerte eller ligge i en skuff. Her er skikkelige fine, ekte og konkrete verdier som de ansatte er ambassadører for. Dette er absolutt merkevarebyggende internt og eksternt. Og – fornøyde ansatte som brenner for jobben sin, er de beste ambassadørene for en bedrift.
Fagpris – Webside: Kunnskapsparken Helgeland
Nominerte: Haaland AS, Emploi
Oversiktlig og pent! Denne nettbaserte årsrapporten til Kunnskapsparken Helgeland viser oss klar og engasjerende informasjon i tekst og visuelle elementer som bilder, grafer, illustrasjoner og video. Ved å velge en digital løsning reduserer Kunnskapsparken Helgeland både papirforbruket og distribusjonskostnader, samtidig som de når ut til et bredere publikum. Årsrapporten gir et inntrykk av åpenhet og tilgjengelighet. Godt grafisk arbeid, fine tekster og til inspirasjon for alle årsrapporter som skal lages i fremtiden. Vi liker at årsrapporten fungerer som en one-pager der det er lett for oss å velge det vi er mest interessert i.
Årets ambassadør: Max Arena Gruber m/initiativtakere
Årets ambassadør er initiativtakerne bak et stort løft for regionen vår. Frivillig innsats har vært avgjørende for realiseringen av dette prosjektet, som kommer hele befolkningen i alle aldre til glede.
Anlegget gir utviklingsmuligheter for barn og unge, og er en sosial møteplass for familier og på tvers av generasjoner. Anlegget er et resultat av et enormt dugnadsarbeid. Den frivillige innsatsen er estimert til en verdi av 15 millioner kroner.
Idrettslag som tidligere har hatt utfordringer med fasiliteter kan nå boltre seg i en enorm, splitter ny hall. Kort tid etter åpning myldrer det av aktivitet i det 10 000 kvadratmeter store anlegget, og det har allerede blitt gjennomført et nordisk mesterskap med stor suksess. Årets ambassadør er initiativtakerne bak MAX Arena Gruben!
Service-prisen: Hemnes Sømservice
Nominerte: Rana Bibliotek, Ruud
Hemnes sømservice gir gamle møbler, båtkalesjer, og innredning til båt og bobil nytt liv, og kan reparere det aller meste! Mange bedrifter i Rana og Hemnes nyter godt av kompetansen i denne lille bedriften. Restauranter sender møblene sine til Hemnesberget for fornyelse. De har fornøyde kunder over hele Helgeland, og har til og med hatt en kunde som kom kjørende fra Alta for å få fornyet bobil-inventaret sitt. Det er få som leverer denne type tjenester i Nord-Norge profesjonelt. I en tid hvor vi alle må gjenbruke, ombruke og tenke sirkulært, er juryen er stolte av å ha en bedrift som Hemnes sømservice i vår region.