Innovasjon, synlighet og samarbeid

2014-02-16
Mo i Rana ble i 2013 kåret til beste næringsby i Nord-Norge av finansmagasinet Kapital.
Mo i Rana ble i 2013 kåret til beste næringsby i Nord-Norge av finansmagasinet Kapital. Vi har lange tradisjoner på å være dyktige på næringsutvikling og verdiskaping. Og det er et betydelig potensiale for mer ny miljøvennlig industri. Likevel er det fremdeles slik at Rana og Helgeland er mindre attraktiv enn sammenlignbare regioner på noen områder. Blant annet har utviklingen i antall arbeidsplasser vært lavere enn snittet i landet.

Næringslivet effektiviserer driften og tenker nye produkter og nye markeder, men må trolig bli enda mer dyktig på innovasjon. Samtidig må det jobbes tett opp mot politikere og myndigheter for å synliggjøre potensiale og betydningen av forutsigbare rammevilkår og konkurransedyktig infrastruktur.

Skal næringslivet befeste sin posisjon handler det om å se lengre ut enn eget ståsted. Samfunns- og næringsmessige trender gjør næringslivet mer regionalt, nasjonalt og internasjonalt orientert. Byene er naturlige service- og handelsmotorer, mens naturressursene finnes spredt utover. Globaliseringen og det raske endringstempoet gjør steder mer uoversiktlig og sammensatt. Vi reiser mer, arbeidskraft og kapital  og forbruk flyter mellom landene. Vi må passe på våre særtrekk og spille på lag. Når vi trekker i samme retning er sjansen større for at vi vinner flere anbud, tiltrekker oss dyktige folk og skaper flere arbeidsplasser.

Jeg tror på fortsatt vekst. Helgeland er en mangfoldig region med utviklingsvilje og massevis av god samhandling.
facebook

Siste nytt