Et mer kunnskapsintensivt næringsliv
Næringslivet stiller nye krav til arbeidstakere, jobbsøkere og unge i utdanningsløp. De vil ha mer teknologisk kompetanse framover - innenfor alle type utdanninger, og ansatte som vil tilegne seg ny kunnskap som del av jobben.
På mange arbeidsplasser fremheves stå-på-vilje og evne til å lære av hverandre. Når fagarbeidere, ledere, kunder og utviklingsmiljø samhandler blir læringskurven brattere. En behøver ikke å reise langt utenfor Norges grenser før bedriftskulturen er vesentlig mer hierarkisk. Vår kultur gir konkurransefortrinn, hevdes det. De unge, som gjerne skal jobbe femti år fram i tid, vil i økende grad bo sentralt og jobbe i sterke fagmiljø. Opplæringen de får og næringslivet de møter påvirker valgene.
Siden Norsk Jernverk og Koksverk ble lagt ned på slutten av 80-tallet har det vært et taktskifte i tempo på endringer. Den digitale utviklingen får konsekvenser for alle, uansett om man jobber i helse eller teknologi. Reisen har vært tøff og den er på ingen måter avsluttet.
Sentraliseringen fortsetter og eldrebølgen kommer tettere på. Næringslivet må derfor fortsette å jobbe smartere og selge seg inn i nye markeder. Kommunene må involvere bredt i sine planprosesser og fortsette å effektivisere driften. Vi står overfor mange nye endringer i streben etter å sikre arbeidsplasser og skape nye.
Slipp de unge fram
Mange faktorer påvirker de unges utdannings- og yrkesvalg. Fra hvordan næringslivet framstår og rekrutterer, til hva de unge selv tror om det framtidige jobbmarkedet.
Selve utdanningsløpet kan være en flaskehals. Blant annet etterlyser næringsliv og elever ved yrkesfag mer praksis. Det er symptomatisk at flere velger påbygging allmennfag framfor å sluttføre yrkesløpet. Det behøver ikke å være et dårlig valg for den enkelte, men man må ikke kun tenke høyere utdanning. Det er et veldig godt alternativ å ta et fagbrev.
Samtidig må myndighetene og Nordland fylke ta grep for å styrke utdanningsløp tilpasset næringslivet og forebygge frafall i videregående skole. De må stå fram som gode eksempler, bruke lærlinger og fagkompetanse i egne rekker og kreve det av sine leverandører, bidra til å styrke ingeniørutdanningen og den næringsrettede forskningen ved Campus Helgeland.