Andregenerasjons grossist med formidabel omsetningsvekst
Det var hans far, Arne Sjule, som stiftet selskapet i 1950. Den gang syklet Arne rundt på tråsykkel sammen med kompisen Hans Jacob Haaland og solgte det som var tilgjengelig av varer den gang. Siden har det vært en formidabel vekst i firmaet.
I 1960 var det fem ansatte i firmaet og Sjule hadde fått agenturer for Findus og Diplom-is.
– Frem til 1991 økte omsetningen til 16 millioner kroner. Hovedvekten av salget var hele tiden på dagligvarer, men etter hvert har vi dreid oss mer i retning storhusholdning. Nå tilbyr vi grossistleveranser fra Korgfjellet i sør til Hamarøy i nord, forteller daglig leder og andre generasjons grossist, Ole Tom Sjule.
STØRST I NORD
– Vi er aksjonærer i Servicegrossistene som består av 21 grossister i et felles selskap. Dette gjør at vi kan konkurrere på pris og tilby den servicen vi ønsker å gi kundene våre fra sør til nord.
I 1997 hadde de 10 millioner kroner i omsetning. I dag har de nærmere 250 millioner kroner i omsetning.
– Vi har en svært stor kundegruppe og vi kjører til Bodø cirka syv ganger per uke. Vi har faktisk større omsetning nord for Saltfjellet enn her.
Men selv om de har vurdert en eventuell etablering i Bodø har de aldri vurdert å flytte bedriften.
– Vi kan ikke flytte selv om vårt største marked er nord for Saltfjellet. Det er jo her vi er fra. Folkene er herfra og vi har god infrastruktur. I tillegg er det nok litt lavere grunninvesteringer ved å være lokalisert i Mo i Rana. Dessuten er det noe ekstra med de arbeidsfolkene fra industribyen vår. De er vant til å gå skift og de er skikkelig flinke. Jeg føler at de ansatte involverer seg og at de bryr seg. De kommer ofte med innspill til hvordan vi kan gjøre det bedre. Da blir jo resultatet bra, sier Sjule.
VOKSER HVERT ÅR
Siden 1997 har de hatt en årlig økning i omsetningen på cirka 10 prosent.
– Målet vårt fremover er fortsatt vekst. Vi ønsker å inngå nye samarbeid og har et fem-års mål om å runde 400 millioner kroner i omsetning, avslører Sjule.
«Vi er tett på kundene og er ekstremt service-minded.»Visjonen er å være den beste samarbeidspartneren på totalleveranser til storhusholdning, service- og serveringsbedrifter i Nordland. Dette på bakgrunn av kvalitet, produktutvalg, pris, leveringsdyktighet og kompetanse.
– Vi har vært heldige og vunnet de lokale, store offentlige anbudene fra stat og kommunen som legges ut hvert fjerde år. De er selvsagt svært viktige for oss, men vi leverer i tillegg til de fleste hotell, restaurant- og cateringbedriftene i vårt område.
BREDT SORTIMENT
Servicegrossisten har et sted mellom 5.000 og 6.000 varer i sitt sortiment. Alt fra indrefileter til tannpirkere.
– Det er så lettvint. Vi kjører med varene, og henter tomgods. Tiden til de ansatte er kostbar. De har ikke tid til å løpe på butikken og bruke tiden på å handle og stå i kø. Vi er ekstremt service-minded. Om noen mangler noe prøver vi å levere det som mangler så fort som mulig. Det er vi kjempegode på.
TOTALLEVERANDØR
Sjule startet i nettopp, Sjulebygget i Mo sentrum, hvor blant annet Hudpleiesalongen holder hus i dag.
– Deretter flyttet vi til Langneset, så til Vika hvor Kvikk vaskeri holder til, og nå sist i Moloveien i et nyere bygg.
Det begynte etter hvert å bli mange trailere som skulle levere og hente varer hos oss, så da måtte vi ha infrastruktur tilpasset dette. Vi har en del trafikk tilknyttet vår aktivitet og kjøleanlegg som står på hele døgnet. Vi ligger nå i et industri- og logistikkområde der alle har samme driftsform.
Nå disponerer de 4.500 m2. 750 m2 av disse er kontorer og resten lager.
– Vi har i takt med den økte omsetningen fått et langt bredere utvalg i alle varegrupper. De siste årene har vi hatt spesielt fokus på kjøtt, frukt og grønt, alkoholholdige varer og tobakksvarer. Det er i tråd med vår filosofi som er å skaffe det kunden etterspør og dermed fremstå som en totalleverandør. Når du kombinerer dette med 30 dyktige ansatte skal vi nå målet vårt om å bli enda større.
Medlemsprofiler