Landet storfisk i Mexico

2017-12-29
Cirios går på land for å redde havet. Fra Helgeland har Spiren Design vært med å utvikle identitet og strategi.
[caption id="attachment_10211" align="aligncenter" width="2300"]Mette Marit Breivik (t.v.) og Iren Beathe Teigen i Spiren Design Mette Marit Breivik (t.v.) og Iren Beathe Teigen viser fram noe av det de har gjort for det meksikanske oppdrettsselskapet Cirios.[/caption]

Cirios går på land for å redde havet. Fra Helgeland har Spiren Design vært med å utvikle identitet og strategi.




Publisert 29.12.2017




I Valle de los Cirios, et naturreservat i delstaten Baja California, er Eduardo Valeros og hans selskap i ferd med å bygge et landbasert anlegg for oppdrett av California Yellowtail. Målet er å få solgt fisken til finere restauranter i først og fremst Los Angeles, der gjestene skal spise den som en del av sitt sushimåltid.

For å oppnå målet sender han en epost til et lite selskap på Helgeland, 8000 kilometer unna. ”Whoppah Girls” står det når den åpnes hos Spiren Design, noe som får daglig leder Iren Beathe Teigen til å undersøke om det er søppelpost. Det er det ikke. Det viser seg at henvendelsen er seriøs, og en spennende og utfordrende jobb kan ta til. Gjennom fellesferien 2016 går dialogen mellom Mexico og Norge, og på høsten tar de fart på jobben for alvor.

– Han forklarte hva han hadde behov for. Han ønsket et nytt navn og å etablere en merkevare. Vi gikk i gang i løpet av høsten og jobbet med strategien til selskapet, hvilken identitet selskapet skulle ha, hvem er målgruppen, forteller Teigen og designer Mette Marit Breivik, som sammen med designer Silje Breimo utgjør Spiren Design.

Største jobb


Spiren kom tidlig med i prosessen, og har vært med å utvikle identitet, navn, strategi, profil, nettside og annonsekampanje. Arbeidet pågår fortsatt. Nå skal salgsmateriell og pakningsdesign utvikles.

– Dette er nok den største jobben vi har hatt. Og vi er så vidt begynt ifølge Eduardo, forteller Teigen.

For tiden har Cirios ferdigstillelsen av anlegget i fokus. Planen nå er at det skal være ferdig i mars neste år, og de venter derfor fortsatt på å komme i gang med produksjonen.

– Dette har vært et kjempeinteressant prosjekt å være med på. Ikke minst det å få se på hvordan de jobber i forhold til norske selskaper. Hvor tidlig de er ute med markedsføring, for eksempel. Før de i det hele tatt produserer noe tenker de langsiktig og gjør store investeringer på markedssiden. De ønsker å framstå så profesjonelt som mulig i det øyeblikk noen oppdager dem, sier Teigen.

Går på land for å redde havet


Med kunden så langt borte har det vært utfordringer underveis – kultur, språk og tidsforskjell har bidratt til det. For eksempel kunne ikke Spiren være til stede da bildene til annonsekampanjen skulle tas. De fant en fotograf i Mexico City, som de sendte til Valle de los Cirios, en reise Teigen beskriver som å reise fra Oslo til Lovund. Det er flere flybytter underveis, og i det siste flyet er det bare plass til to personer. Fylles ikke plassene, venter de til dagen etter med å fly. Spiren måtte derfor kontakte flyselskapet for å sikre seg at fotografen kom helt fram.

– Fra januar til mars jobbet vi med bildekonseptet. Vi hadde sett bilder fra området, slik at vi kjente landskapet. Vi ønsket å legge vekt på den lokale tilknytningen, noe vi ser også i navnet. Derfor ville vi bruke de lokale folkene som er involvert. Vi tegnet konseptet for hånd, slik at fotografen skulle skjønne hva vi var ute etter, forteller Teigen.

Selv om oppdrettsanlegget ligger på land, valgte de bilder med havet som et viktig motiv. Budskapet er at man går på land for å redde havet.

– Det de holder på med er en ekstremvariant av miljøvennlig oppdrett. De har et landbasert anlegg. Under fisken har de sjøpølse og østers for å rense vannet. De spiser det fisken ikke klarer å ta unna. Mikoorganismer tar vare på resten. Sol brukes for å varme opp anlegget om vinteren, og vind for å kjøle det ned om sommeren. Dermed blir det lite kraftforbruk og lite forurensing av vann, sier Teigen og Breivik.

Det var under en analyse av konkurrentene sine at Eduardo Valeros oppdaget Spiren Design. Han så hva de hadde gjort for Kvarøy Fiskeoppdrett, kjent for sin jobb for miljøvennlig lakseoppdrett i sjø.

Viktig referanse


Nå håper Spiren at de gjennom også denne jobben kan oppdages av andre.

– Vi har store bedrifter både i Rana og andre steder i Norges som skal eksportere til utlandet. Da kan de se hva vi har levert her. For vår del er det en kjempeviktig referanse å ha. Det synliggjør at vi kan gi en totalleveranse på strategi og identitet. Man kan få alt i ett hus, sier Teigen.

Fortsatt har de ikke vært hos Cirios i Mexico. Det håper de å få gjort noe med.

– Vi har lyst til å dra ned dit på besøk. Det var egentlig planen å dra dit i mars, men det ble utsatt. Vi får se på når det kan bli. Kanskje kan Spiren dra dit og ha en workshop. Men det er jo bare plass til to på flyet! sier Teigen, en av tre ansatte i Spiren Design.

SPIREN DESIGN OG FOTO



  • Reklamebyrå med tilhold i Mo i Rana og Lurøy. Består av designerne Iren Beathe Teigen (daglig leder), Silje Breimo og Mette Marit Breivik.

  • Har vunnet flere Gallaria-priser for sitt arbeid, sist i 2015 da deres arbeid bidro til at Kvarøy Fiskeoppdrett vant i åpen klasse, Mo i Rana Havn i webside og Kulturbadet i logo.

  • Hadde i 2016 en omsetning på drøyt 3,6 millioner kroner, og et årsresultat på 14.000 kroner. Eierne er Silje Breim og Iren Beathe Teigen som eier halvparten av virksomheten hver.

facebook

Siste nytt